Вратите на бесовете са нашите страсти
В днешно време бесноватостта се възприема като анахронизъм, като средновековна отживелица. Смята се, че това са явления, които лесно могат да се обяснят с термините на съвременната психология и психиатрия (шизофрения, биполярно разстройство и др.), върху които може да се повлияе психотерапевтично или медикаментозно и няма нищо свръхестествено в това. Приема се, че в средновековието хората са били по-необразовани, по-неуки, не са разбирали за какво става дума и са си обяснявали по митологични начини такива явления. А ние сега понеже сме по-образовани и сме изследвали нещата по-задълбочено нямаме такива сили, няма бесове, демони, дяволи. Какви са тия неща? Няма защо да се боим! Което е най-голямото постижение на дявола в днешно време – да мислим, че той не съществува. В днешно време той се крие зад науката…
И сега има хора бесновати, обсебени и с тях психотерапевтите имат много малък успех. Защото става въпрос не само за здравето, но и за духовността на човека, за неговите морални ценности, които психиатрите изобщо не взимат под внимание. Щом си здрав, всичко е наред. А корените на тия явления са много по-дълбоко в сърцето на човека – в неговите взаимоотношения с Бога, с духовния свят, с околните.
Вратите на бесовете, както казва свети Паисий Величковски, са нашите страсти. Бесовете стигат до нас само с един помисъл.
Много често бесноватостта е свързана с униние, отчаяние, с нежелание човек да живее. Това става, когато някой се отдалечи от правилната вяра. Отдалечаването от истината приближава към лъжата. А баща на лъжата е дяволът. Който не е с Мене, казва Христос, е против Мене. Може да се стигне до обсебеност и при нарушаване на нравствените закони. И пак резултатът е същият.
Има хора, които са лукави. Но понякога и самите ние сме такива – лукави, тщеславни, лъжливи. Понякога изпитваме завист. Доколкото това качество го има в нас, даваме достъп на дявола до нас.
Човек може да върши дори християнски дела, много благочестиви, но да е обсебен. Тогава има ревност не по разум. Той прави подвизи, които не са му по мярка – прекалено пости, прекалено се моли… А всичко прекалено не е от Бога. Нужно е да вървим по царския път. И свети Исаак Сирин казва, че умереността е нещо, към което трябва да се стремим. Ако изобщо не се подвизаваме не е добре, ако прекаляваме, се стига до прелъстеност, до обсебеност, бесноватост. Може да се проявят и пророчески дарби… И после е трудно човек да се освободи… Обикновено такива хора се състредоточават върху една добродетел. Докато Христос казва: като изпълните всичко, казвайте: „Изпълнихме го като раби негодни“. Обаче при такива хора всичко се съсредоточава върху едно – примерно че постят. И те стават експерти в това. Или се молят с Иисусовата молитва да речем и го правят денонощно с броеница, и стават като експерти, но само в това. Имат чувство, че са постигнали съвършенство. И това е, в което се излъгват. Понякога такъв човек изглежда благочестив и е малко трудно да се разбере в прелест ли е или не понеже изглежда като подвижник. Но той се намира в гордост и признак за състоянието му е, че няма послушание.
Такъв е лукавият. Гледа да ни отдалечи от Бога… И тогава идват безпокойство, тревожност, безсмислие на живота…
Св. Игнатий Брянчанинов казва, че ние всички до края на живота си се намираме под влияние на тъмните сили и който каже, че е свободен от тях, се намира в заблуда и прелест.
Два помисъла: „Аз съм спасен“ – има цели общности, които така казват, протестантските, „щом вярвам в Христос, значи съм спасен“ и противоположният помисъл: „Аз съм погинал“ – и двата са от дявола. Ние не знаем дали ще се спасим, дали ще погинем. Това ще се разбере в края на нашия живот. Затова докато той тече, нека да бъдем трезви и будни. Христос казва: Бъдете будни и се молете, за да не паднете в изкушение.
Но както има тъмни сили, така има и светли сили, благодат. И много пъти хората намират пътя, идвайки в храма. Там е единственото място, където може да се излекуват…
Акценти от проповедта на о. Сергей от 28.07. 2024 г. (върху Евангелското повествование за Гадаринските бесновати)
Цялата проповед: https://www.youtube.com/watch?v=kfZZ7DPGSD0