За причащението през дните до Водици
Въпрос към йерей Сергий Павлов, председател на храм ,,Успение Богородично”, кв. Малашевци, гр. София. Как отец Сергий благославя духовните си чада да се причастяват през тези дни до Водици, когато в сряда и петък се блажи?
Как благословяте да се причастяват Вашите духовни чеда през тези дни, когато се наложи?
Аз се ръководя за онова, което е необходимо на човек за да се причасти, от това, което е написано в служебника, в поучителното упътване. Служебникът излиза с благословението на Светия Синод. Там изрично е указано, че е необходимо подготовката за Причастие да продължи една седмица, или може да бъде съкратена на три, или в случай на необходимост до един ден. Но тази подготовка включва неизменно пост в някакъв вариант, въздържание включва, увеличаване на молитвите и настройване на душата за изповед на греховете, което е основната подготовка за пристъпване към Светото Причастие. По думите на Светия апостол Павел в 11 глава на Първото послание до Коринтяни, където той казва: изпитвайте себе си, преди да ядете от хляба и да пиете от чашата, понеже има много такива, които недостойно пристъпват, с недостатъчна подготовка и поради това ядат своето осъждане. И не е чудно, че после някои се разболяват, дори по-лоши неща им се случват. И за да няма нещо подобно от гледна точка на онова, което е казано в Светото Писание и което е благословил Светият Синод, това е, което аз препоръчвам на тия, които ще пристъпват към Светото Причастие в тия дни.
Необходимо е въздържание. Това може да се разбира по различен начин. Не само откъм храна. Има неща, от които човек може да се ограничи. Откъм сладки неща, които са абсолютно чревоугодие. Откъм неща, които на човек са му вкусни. И което също е въздържание, борба с чревоугодието и сластолюбието. Но също така може да се въздържа човек от към неща, които не би трябвало да ги гледа. Неща, които не би трябвало да ги чува. Неща, които не би трябвало да ги говори. Всичко това е въздържание. Един от плодовете на Духа е въздържанието. Освен любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържането е един от плодовете на Духа. Това е независимо дали сме в постен период или в период, когато не се е пости. Но в духовният човек го има въздържанието. Ние към това би трябвало да се стремим, за да можем, приемайки Причастието, да усвоим тази благодат, да намери тя място в сърцата ни.
Така като днес ние празнуваме Обрезанието на Христа, но точно така е казано във Второзаконие: обрежете крайната път на сърцата си, с пост и молитва се прогонва този род. Това важи за абсолютно всяко време. Ако искаме да сме едно с Христа, значи, че трябва да сме по-далеч от врага. Да разпнем плътта със страстите и похотите, които се проявяват по различни начини, тук не става въпрос само за чревоугодието. Има още седем страсти, които са смъртни грехове. Въздържанието включва всичко това. Не само храната. И очите, и ушите, и говоренето, и действията ни, и отношенията ни с другите. Въздържание във всички тия отношения. Седем дни въздържание, ако е необходимо, може да се съкратят на три, дори на един, вече зависи, това е индивидуално, с духовника би трябвало човек, ако пристъпва да се съгласува и със съответното благословение как точно трябва да се случи. Но това е което в общи линии дават като насока служебникът и Светото Писание.
Православен Видеоканал ХРАМ