Как бил разчистен пътят на ереста
На 2 декември, в деня, когато се празнува паметта на светител Филарет, си припомняме неговия принос за запазване на чистотата на Православно учение, за което допринасят и светителите Петър Могила, свт. Теофан Затворник, свт. Игнатий Брянчянинов, митр. Макарий Булгаков (написал „Православно-догматическо богословие“).
Срещу тези светители на нашата Църква въстанали т.нар. модернисти. За да разчистят пътя на ереста , те обявявили трудовете им за „схоластически“. През 1924 г. бил направен опит за замяна на Пространния Катехизис на Източно-Православната Църква на светител Филарет с „Опитът за катехизис” на митр. Антоний (Храповицки)*. По този повод архиеп. Теофан Полтавски пише: „катехизисът на митр. Антоний не се отличава с точност, а в някои въпроси дори отстъпва от догматическото учение на Православната Църква. Това се отнася най-вече за неговото учение за Изкуплението… Отхвърляйки общоприетото учение за спасението на човешкия род чрез изкупителната жертва на Голгота, митр. Антоний създава своя собствена теория за спасението на човешкия род чрез състрадателната любов на Спасителя Христос... предлага ново учение за първородния грях, което всъщност почти напълно унищожава Православното църковно учение за първородния грях”.
Катехизисът на митр. Антоний бил приет с възторг от неговите поддръжници, а през 1925 г. било взето решение той да се ползва вместо Пространният Катехизис на митрополит Филарет. Но един месец след протестите на архиеп. Теофан Полтавски и светител Серафим Соболев, това решение било отменено.
В писмо митр. Антоний „учтиво“ помолил архиеп. Теофан повече да не взима участие в заседанията на Синода на РПЦЗ и в крайна сметка се сдобил с отстраняването му от работата на Синода.
Но както гласи Катехизисът на светител Филарет, еретиците и неразкаялите се грешници като мъртви членове биват отсичани от тялото на Църквата. В нея остават само тези, които се придържат към твърдата истина, към чистото Православно учение, изложено в трудовете на светителите Теофан Затворник, Игнатий Брянчанинов, Серафим Соболев, Филарет Московски, Петър Могила, митр. Макарий Булгаков, така както е възприето от светите отци.
______________________
* Митр. Антоний Храповицки открито поддържа Парижкия богословски институт, независимо, че той е осъден от РПЗЦ като модернистко и икуменическо учебно заведение. И независимо от осъждането на американската организация YMCA от Събора на РПЦЗ като явно масонска и антихристиянска, той нееднократно благославя това движение и публикува свои трудове в издателството YMCA PRESS.