Кога Светият Дух е с нас, кога ни оставя (II част)

Дори човек да преуспее в смирението, Светият Дух скрива добрите му дела, за да не бъде ограбен.

Ако заспиваш с молитвата „Господи Иисусе Христе, дяволът ще започне да те буди, за да заспиш в разсеяност. Целта му е да заспиш без молитва няколко вечери подред.

Когато човек започне да се моли с Иисусовата молитва, идват изпитания. Отначало дяволът атакува чрез петте сетива. В зависимост от това доколко се стараеш да не робуваш на тези сетива, Светият Дух ти помага в молитвата.

Когато постигнеш смирение, събраност на ума, дяволът те отрупва с грижи: „Трябва да си довършиш правилото, трябва да отидеш в храма, спешно да свършиш еди-какво си“.

Когато дяволът види, че човек иска да очисти сърцето си, се старае да го смути с видения. И ако успее да го излъже, после са нужни поне три-четири дни, за да може човек да се отдели от него и да се върне в състоянието, в което е бил преди падението си.

Каквото и послушание да изпълняваш, трябва да даваш работа и на ума, иначе дяволът ще му даде работа.

Когато човек оплаква греховете си, изкушенията – подозрение, осъждане, злословие и ропот – отстъпват от него.

Има монаси, които не извършват особени подвизи в манастирите, но се стараят да не огорчават никого, нито настоятеля, нито някой друг и да пребивават в мир с всички. Такива напредват повече от останалите.

Най-дълбок мир в манастира имах, когато се пазех да не се интересувам от никого. Ако някой ми искаше съвет, му давах. Но ако говориш без да те питат, губиш.

Монах Прокъл, „Дух Святой дает о себе знать в той мере, в какой человек ведет покаянную жизнь“

Дух Святой дает о себе знать в той мере, в какой человек ведет покаянную жизнь“ (I част)