Отстъпилите от Църквата нямат благодатта на Светия Дух

При всички опити за кръщение извън Църквата отсъства благодатта на Светия Дух (Който не остава в разколите и ересите) и предвид това, няма нищо общо, което да ни обединява. Както посочва Василий Велики: „отстъпилите от Църквата, вече нямат благодатта на Светия Дух, защото тя е престанала да се предава след прекъсването на приемствеността… Тези, които са се откъснали, са станали миряни и, тъй като вече не са в състояние да преподават на другите благодатта на Светия Дух, от която самите те са отпаднали, те не могат нито да кръщават, нито да ръкополагат“.

Изповедание на вярата срещу икуменизма (подписано от близо 24000 души, от април 2009 г.)

https://www.impantokratoros.gr/ABF82395.el.aspx

Или какво общо има верният с неверния

Едната, свята, съборна и апостолска Църква – всички тези свойства отнасяме единствено към нашата Православна Църква.

Св. Киприан Картагенски казва, че еретиците (бел. ред. съответно и пребиваващите в разкол) никога няма да се присъединят към Църквата, ако ние самите ги укрепваме в убеждението им, че те също имат църква и тайнства…

Нека да не се смущаваме от това, че ни обвиняват в липса на любов, задето ги отхвърляме от нас. Нашата св. Църква винаги се е борила с ересите, борила се е с тях даже до кръв… Но тя никога не е прекратявала и няма да прекрати своята молитва, това дихание на истинска благодатна любов, за вразумяването и връщането на еретиците на пътя на спасителната истина.

Нека се ръководим от думите на Свещенното Писание: “Не се впрягайте (под чужд ярем – по слав.превод) заедно с неверните, защото какво общение има между правда и беззаконие? Какво общо има между светлината и тъмнината? Какво съгласие може да има между Христа и Велиара? Или какво общо има верният с неверния?” (2 Кор. 6:14-15). “Блажен е онзи човек, който не отива в събранието на нечестивците.” (Пс. 1:1).

Светител Серафим Софийски Чудотворец

Из доклад, произнесен от архиепископ Серафим на Московското Всеправославно съвещание в 1948 г. под заглавие: “Трябва ли Руската Православна Църква да участвува в икуменическото движение?”