Страшно е да се пристъпва така към Евангелието

Желаещите да пристъпят към Господа и да се съединят с Него навеки са длъжни да наченат това свято дело с най-внимателно изучаване на словото Божие, трябва да започнат с изучаване на Евангелието, в което е скрит Христос, чрез което Христос говори и действа. Словата на Евангелието „са дух и живот” (Иоан 6:63). Те претворяват плътския човек в духовен и оживотворяват душата умъртвена от греха и житейската суета. Те са дух и живот: пази се да обясняваш великото слово на Духа с твоя прилепен към земята разум, пази се словото преизпълнено със страшна Божествена сила да обясняваш така, както си го представя твоята мъртва душа, твоят мъртъв ум. Словото произнесено от Светия Дух се обяснява само чрез Светия Дух.

Вие, които желаете да пристъпите към Господа, за да чуете Неговото Божествено учение и посредством Него да бъдете оживотворени и спасени, пристъпете и застанете пред Господа с голямо благоговение и свещен страх, както предстоят пред Него светлоносните Му ангели, херувимите и серафимите. Чрез вашето смирение земята, на която стоите, направете небе. И ще заговори към вас Господ от Своето Свето Евангелие като към възлюбени Свои ученици! А светите отци, изтълкували светото Евангелие по дара на Светия Дух, нека бъдат за вас ръководители към точното и безпогрешно разбиране на светото Евангелие.

Страшно е да се пристъпва към Евангелието и живеещия в него Господ Иисус Христос без необходимото благоговение, дръзко и самонадеяно. Господ приема само смирените, преизпълнените със съзнание за своята греховност и нищожност, преизпълнени с покаяние, а от горди се отвръща. Отвръщането на Господнето лице от дръзкия изкусител – така наричам неблагоговейния, лекомислен и хладен слушател – поразява изкусителя с вечна смърт. Боговдъхновеният старец Симеон възвестил за въплътилия се Бог Слово: „Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на противоречия” (Лука 2:34). Словото Божие е „камък”, камък с неизмерима големина и тежест – „и който падне върху тоя камък, ще се разбие” необратимо (Мат. 21:44).

Светител Игнатий (Брянчанинов)
Из „Поучение на Богоявление”, Том 4. Аскетическая проповедь