Самолюбие
Злопаметността, завистта, ненавистта и други подобни страсти се крият в нас и се раждат и израстват от вътрешния корен на самолюбието. Колкото и да кършиш клоните отвън, докато този корен е свеж, трудът ти ще бъде напразен. Секирата за унищожаване на корена са вярата, смирението, послушанието и отсичането на своите желания и мнения. Тази секира е тежка, но рано или късно трябва да я подемем (преп. Амвросий).
Самомнение
Всеки прилог на гордост и самомнение считай за голям враг, падай пред Бога и проси прошка и помощ да се избавиш от Него (преп. Макарий).
Внимавайте да не мислите високо за себе си, за което се лишаваме от Божията благодат и за наказание, се предаваме на страсти и нападения от бесовете (преп. Макарий).
Помни, че за Бог каещият се грешник е по-приятен от самоуверения праведник (преп. Анатолий).
Самонадеяност
Старите хора казваха: „Без Бога и прага да прекрача не мога“. И Сам Господ в Евангелието казва: без Мене не можете да вършите нищо (Ин. 15:5). А новите мъдреци сега разсъждават другояче (преп. Амвросий).
Самооправдание
Не бързай да се оправдаваш, защото, както си чела у аввата, с праведните, тоест с оправдаващите себе си, се съчетава дяволът (преп. Анатолий).
Самооправданието с обвиняване на другите не може да успокои съвестта, а само още повече разстройва човека (преп. Никон).
Самопознание
Ние не можем да опознаем себе си другояче, освен в отношенията си с ближните, приемайки укори и досада от тях, като лечение на душевните ни язви, укорявайки себе си, а не тях, за нетърпението, напротив, благодарейки, че чрез тях сме познали своята духовна немощ (преп. Макарий).
Самост
Коренът на цялото зло в теб е самостта, разтваряна със завист и подправяна с дяволско прелъстяване. Трябва да изтръгнеш този зъл корен със смирение и послушание, подражавайки на Самия Господ, смирил се до образа на раб и послушен до разпятие и кръстна смърт (преп. Амвросий).
Самоубийство
По църковните правила човек, извършил самоубийство, не следва да се поменава в църквата. Близките му могат да се молят за него у дома (преп. Амвросий).
Самоукорение
Старай се във всичко да пазиш смирение и самоукорение, ще имаш и внимание, и стража на сърдечните си движения (преп. Макарий).
Самоукорението във всичко принася смирение, а смирението съхранява душевния мир (преп. Макарий).
Бойте се от подозрителността. Дяволът, завладявайки човека, който се доверява на неговите предположения, може да му покаже това, което не е било в действителност… Когато дяволът ви посочи нечии немощи и недостатъци и ви подбужда към осъждане, вие си кажете: „Аз съм най-лошият, аз заслужавам вечни мъки. Господи, помилуй ме!“ И дори да го казвате без чувство, все пак трябва да го казвате (преп. Варсонофий).
Смятай всички за по-добри от теб, а себе си укорявай и всячески порицавай, и не се срамувай да се поклониш и да просиш помощ от ближния.
Ако от някой получиш укор или пренебрежение, научи сърцето си да казва: „Аз съм по-лош от тях“ и не с края на езика, а със сърдечно чувство (преп. Макарий).
Самочиние
Самочинието започва с тщеславие и завършва с вреда за душата, а когато същото дело се върши с благословение, заради молитвите на братята и настоятеля, Господ покрива послушника от всичко вредно и той получава душевна полза (преп. Моисей).
Желаейки да живееш или да умреш на определено място, ти следваш своята воля, искаш да изпълняваш своите желания, което не е редно. За нищо такова не моли Господа, а се моли да бъде над тебе Неговата воля (преп. Иларион).
Свети икони
Казват, че иконите не са необходими. Но нали те са портрети на Бога, на Неговата Пречиста Майка, на светите угодници. Хората се стараят да получат своя портрет, а Божия портрет не им е нужен! (преп. Анатолий).
Свети отци
Светите отци, при цялата си висота са имали смирение и са се смятали за грешни без да обръщат внимание на своите добродетели и дарования (преп. Макарий).
Погледни своя живот и го сравни с живота и учението на светите отци. Преминавайки през страданията на живота със смирение и любов, те са получили духовен плод, а ние търсим само покоя, не търпим укори и досада, а порицаваме, осъждаме и презираме другите. Тогава как да очакваме духовни плодове? Каквото посеем, това ще пожънем (преп. Макарий).
Светият Дух
Трябва да се държим за Духа. Духът животвори, а буквата умъртвява. Ако в манастира виждате само външното, формата, тогава животът не само ще е тежък, но и ужасен. Дръжте се за духа (преп. Варсануфий).
…Пожелавам ви Светият Дух, Утешител, да бъде вашият благ наставник във всяка добродетел, да ви укрепява в търпението, да ви утешава в скърбите, да ви напътства в недоумения, да ви предпазва от падане в грях, да удържа езика ви от празнословие и осъждане, да ви учи на страх Божий, въздържание, смирение, любов, бодрост, усърдие в молитвата и преданост във всичко на Божията воля; защото всички това дава Светият Дух, Когото ние всички сме длъжни смирено да изпросваме като се молим: „Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Сокровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша“ (преп. Антоний).
Изпълвайте се с Духа… Какво означава това? Нали сме се сподобили да получим даровете на Светия Дух при кръщението си? Но колко от нас си спомнят за това? Не е достатъчно само да ги получим, а трябва да ги запазим, усъвършенстваме и умножим. Как?
1. Четете Свещеното Писание, написано от Светия Дух. Именно от Свещеното Писание Той духа. Никакво светско удоволствие не може да даде мира и радостта, които може да даде Светият Дух.
2. Внимавайте в себе си.
3. Участвайте в Светите Тайнства. Чрез тях Светият Дух се предава на човека.
4. Често посещавайте светия храм, защото това е мястото на особено присъствие на Светия Дух.
5. Молете се. Особено с молитвата „Царю Небесни“. Тя трябва не само с особено благоговение да се слуша в църквата, но и да се произнася по време на работа, като се изпросва помощта на Светия Дух (преп. Никон).
Светски живот
Човек, който се възмущава от порочния живот на светските хора, в действителност не напуска света. Отговорът на това е в днешното Евангелие: „Не се моля да ги вземеш от света, но да ги опазиш от злото“ (Йоан 17:15) (преп. Никон).
Затова Господ казва: „Да бяхте от света, светът щеше да люби своето… Ако светът ви мрази, знайте, че Мене преди вас е намразил“ (Ин. 15:19,18). Това е цялата тайна, която обяснява защо ти е опротивяло всичко светско и защо понасяш критики и насмешки от светолюбците. Но не унивай: ние имаме котва – Словото! „Не бой се, малко стадо! Понеже вашият Отец благоволи да ви даде царствот“ И то какво Царство! Небесното! (преп. Анатолий).
Кой демон ти нашепна, че светският живот е по-добър от монашеския? Знаеш ли колко скърби, нужди, кавги, раздори, пиянство, безчинство има в света? (преп. Анатолий).
Светски удоволствия
Оплаквате се, че всяка надежда на света е изчезнала за вас; но и можем ли да се надяваме на света? Кого той не е приласкал? Кого не е излъгал? Той обещава много, а дава съвсем малко. Само онези, които се уповават на Господа, според словото на свети Давид, не грешат, тоест няма да бъдат измамени в надеждата си! (преп. Антоний).
Светци
Необходимо е да записваме в поменника си непрославените подвижници, известни със своя свят живот. Това е велико дело… Например някой ден се случва произшествие с мен. Аз забелязвам имената на светиите, паметта на които е на този ден, и започвам да ги поменавам (преп. Варсануфий).
Свещено Писание
Умовете и сърцата ни не са очистени и не могат да видят тайствения смисъл на Свещеното Писание. Нека поне в краен случай да се смирим и Бог е силен да ни просвети (преп. Макарий).
Свещенство
Като човек, аз съм нищо, но като иерей аз имам на себе си благодатта на свещенството и действам така, както ми посочи тази благодат (преп. Никон).
Към отец М. е много по-добре да изпитвате благоговение, отколкото неблагоговение. Не вниквайте в начина му на служение, това е работа на благочинния, а нашият дълг е да ходим в храма само за молитва (преп. Антоний).
Своеволие
За младия човек своеволието е душевредно и има пагубни последствия (преп. Лев).
Благо е само това, което се върши по Божия воля и по свето послушание (преп. Амвросий).
Святост
Преподобният – това е човек, изпълнил заповедта: „Бъдете съвършени, както е съвършен и вашият Небесен Отец“ (Мат. 5:48). Преподобните са очистили и осветили душата си така, че тя по свойства е станала подобна на Бога. Понятието за подобие между предмети срещаме в математиката: един триъгълник е малък, а друг – голям. Но по свойствата си малкият или съвсем прилича, или е подобен на големия, но не е еднакъв с него… В природата ние често срещаме случаи на подобие между предметите. Хората, които по свойствата на душата си са се уподобили на Бога, се наричат преподобни (преп. Варсануфий).
Семейният живот
Брачният живот е благословен от Бога, а монашеският – свят и ангелски живот. И единият и другият са богоугодни (преп. Антоний).
Жените, колкото и добри и прекрасни да са, не бива да обичаме безгранично до боготворене. Всички ние сме длъжни да обичаме с цялото си сърце само Господа Бога, а жените и ближните си да обичаме според Евангелската заповед, както самите себе си (преп. Антоний).
Целта на брака е чадородието (преп. Антоний).
В мислите си бъдете снизходителни към близките и доколкото е възможно се старайте да се въздържате от гняв: той помрачава ума, ожесточава сърцето и е явен признак на гордост. Ако се опитвате да сдържате от гняв, с Божия помощ той ще отслабне и ще бъдете мирни (преп. Лев).
Скука
Казваш, че те потиска тъга и не намираш радост в нищо. Мракът и тъгата може да са по Божие допущение. Божията любов се явява в нас не само чрез духовни наслади, но най-вече тогава, когато при отнемането им не изпадаме в малодушие, усещайки в себе си мрак и тъма (преп. Макарий).
Монахът не може напълно да избегне скуката и унинието, а понякога дори идва и леко отчаяние (преп. Анатолий).
Поради скуката, не унивай. Монашеският живот е изкушаван най-вече чрез унинието. Но който претъпи докрай, той ще бъде спасен (ср. Мат. 10:22) (преп. Анатолий).
Скърби
Ако Бог изпрати на някого скърби, то е, за да го очисти от грехове и да го подготви за вечното Царство Небесно. Всичко тукашно е временно, а тамошното – вечно (преп. Макарий).
Не се ужасявайте от скърбите – този спасителен път. Бог ни ги изпраща и ни укрепява в тях… Ако не бяха скърбите и болестите, страсти от всякакъв род щяха да ни мъчат и да ни отведат в греховен плен (преп. Макарий).
Само се опасявайте от ропота и малодушието, защото от тях скърбите стават много по-тежки (преп. Макарий).
Ти искаш да се избавиш от скърбите с безчислени поклони? Търпението със самоукорение по-бързо ще ти донесе покой (преп. Макарий).
Който понесе повече скърби тук, ще му е по-лесно да влезе в вечното Царство (преп. Анатолий).
Смисълът и ползата от преживяното в повечето случаи се разбират впоследствие (преп. Никон).
Бог желае спасението ни и го устройва по непостижим за нас начин. Предай се на волята Божия и ще придобиеш мир в скръбните си душа и сърце (преп. Никон).
Славолюбие
Всяка слава и човешка похвала трябва да ни плаши, защото по учението на светите отци не само приемащият слава от човеци, но дори и този, който слуша думите им с наслада, се лишава от вечна слава (преп. Макарий).
Каква полза, че името ти е в устата на всички? Още повече потапяй мисълта си в смирение, взирайки се в своята неизправност и помни, че този, който се услажда от славата и без да има лоши дела, се лишава от бъдещото въздаяние. Дори да си достойна за слава, пред Бога каещият се грешник е по-приятен от горделивия праведник (преп. Макарий).
Славословие
Христос се ражда, славете Го! Славете го, но не с гняв, ропот, осъждане, а със смирение, любов към ближния, непрестанно молитвено призоваване на Иисуса и тогава ще познаете славата на Христа и даровете на Светия Дух (преп. Анатолий).
Да се слави Христа е общ дълг на всеки християнин и то най-въжделеният. В монашеския ангелски образ това прославяне трябва да бъде непрестанно (преп. Моисей).
Служение на болни
Служенето на болни е едно от най-силните оръдия за опазване на чистотата (преп. Анатолий).
Иисус е казал: каквото сте направили за едного от тия Мои най-малки братя, Мене сте го сторили (срв. Мат. 25:40) (преп. Анатолий).
Грижи се за болния с любов и Господ ще ти въздаде стократно (преп. Анатолий).
Смирение
Смирението е велико оръжие срещу врага, но придобиването му изисква огромен труд и самопринуждаване (Ср. Мат. 7:14) (преп. Макарий).
Когато започнеш да следваш учението на светите отци, ще виждаш греховете си като морски пясък. Знай, че смирението не е в това да се виждаш смирена, прочети какво пишат за това Лествичник, авва Доротей и свети Петър Дамаскин (преп. Макарий).
Смирените духом не досаждат на никого, дори мислено, но считат себе си виновни и грешни във всичко и не роптаят, но за всичко благодарят на Бога (преп. Антоний).
Смиреният човек живее на земята, като в Царството Небесно: винаги е весел, спокоен и доволен (преп. Антоний).
Всячески се старай да придобиеш противоположното на гордостта – смирението, а как се придобива то учи от книгите на светите Отци. Постоянното самоукорение е най-близкия път към него (преп. Макарий).
Смущение
Смущението при всички случаи е от дявола, от който да ви пази Господ (преп. Лев).
От смущението няма никаква полза, а огромна вреда; то е вражия колесница, не допуска да излеем сърцето си пред Бога с покаяние (преп. Макарий).
Смущение те обзема, вероятно поради това, че не си открил на духовника си всичко, което е трябвало да откриеш (преп. Лев).
Главната причина за смущението е вглеждането в чуждите грешки и липсата на самоукорение. А при това устроение, врагът има още по-голяма сила да вдигне буря от смущение (преп. Макарий).
Смърт
Не си представяй смъртта в ужасен вид, но вярвай, че тя служи само за преселване от временния живот във вечността, а времето Господ е положил в своя власт (преп. Макарий).
Преподобни Марк Подвижник пише, че ако човек е склонен към отраден живот, краят му не е лек, а тежък, по причина на неговата склонност към сластолюбие както е казано в 20 глава на духовния закон: Сластолюбивото сърце се превръща в тъмница и вериги за душата при нейното отхождане (преп. Амвросий).
Смях
Смехът прогонва Страха Божий (преп. Амвросий).
Да се смееш е голям грях; смехът и дързостта привличат беса на блуда (преп. Анатолий).
Смехът, вече съм ви казвал, е действие на блуда. Занапред, за всяко безчинно смехотворство казвайте 33 пъти „Богородице Дево“ (преп. Анатолий).
Трябва да се смеем по-малко, защото от това идват неподобаващи помисли (преп. Амвросий).
Спасение
Без самоукорение, смирение, търпение и любов е невъзможно да се спасим. А с тези средства се облекчава духовната бран и се побеждават вражиите коварства (преп. Макарий).
Най-надеждното спасение е да търпим всичко, което Бог изпрати, добро и зло (преп. Анатолий).
Бъди внимателен докато е време – всячески се принуждавай към добро… Самопринуждаващите се получават Царството Небесно (преп. Йосиф).
Сплетни
Наистина не на всеки слух трябва да вярваме, още по-малко на смущаващите ни слухове. В такъв случай трябва да ободряваме духа си с твърдо упование на Господа Бога, без волята на Когото и косъм няма да падне от главата ни. И ежедневно при всяко обезпокояващо въображение да прочитаме пред Бога 26-тия Давидов псалом докрая (Пс. 26:1) (преп. Антоний).
Спорове
В духовния живот няма нищо по-лошо и по-вредно от навика да спориш (преп. Амвросий).
Не бива да спорим, защото понякога от спора произлизат големи неприятности. Казано е: велик пред Бога е този, който смирено отстъпва на ближния; смирените Бог въздига, а гордите и спорещите смирява. Нужно е да укоряваме само себе си, а не ближния (преп. Йосиф).
Тези, които имат нещо против нас, ни помагат да изпитаме себе си дали сме християни, обичаме ли враговете си и да познаем своята немощ.
Сребролюбие
Що се касае до любовта към вещите и излишеството им, то тази немощ, според светите отци, е много по-бедствена от сребролюбието. Затова да се укоряваме и разкайваме, и Господ е силен да устрои за нас тих и спасителен край (преп. Лев).
Скъперничеството произлиза от неверие и самолюбие (преп. Амвросий).
Старец
Напразно страдаш, че нямаш пред себе си старец, пред когото би могла да откриваш своите помисли и деяния. Търси! Нима не са верни думите на Бога «ищите и обрящете»? (Мф.7:7) (преп. Анатолий).